Podpora implementace technologie autonomních vozidel a inovativních mobilitních služeb v českých městech a regionech
Participací k prostředí pro autonomní vozidla ve městech
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV) je veřejnou výzkumnou institucí a jedinou dopravní vědeckovýzkumnou organizací v působnosti Ministerstva dopravy. Bylo zřízeno v roce 1992 jako právní nástupce českých částí Výzkumného ústavu dopravního v Žilině.
Základním posláním CDV je výzkumná, vývojová a expertní činnost s celostátní působností pro všechny obory dopravy, veřejný i komerční sektor a zajišťování servisních činností pro MD a další orgány a organizace státního, veřejného i soukromého sektoru.
Od roku 2014 je CDV znaleckým ústavem v dopravních oborech, dopravních stavbách a příbuzných oborech.
Máte na nás dotaz, potřebujete poradit nebo se jen podělit o názor? Líbí se Vám náš projekt nebo máte návrh na jeho vylepšení? Můžete se na nás obrátit prostřednictvím e-mailu pavamtio@cdv.cz, nebo využít kontaktního formuláře.
Petr vystudoval psychologii a sociologii na Masarykově univerzitě a od roku 2008 pracuje v oblasti lidského faktoru v dopravě se specializací v dopravní psychologii, zejména na chování účastníků dopravy. V rámci výzkumné práce se věnuje evaluačnímu výzkumu dopravních opatření a politik, aplikaci humanitních věd v dopravě a dopravní bezpečnosti. Je akreditovaným dopravním psychologem, psychoterapeutem, specialistou na první pomoc při dopravních nehodách a garantem dopravně psychologickcých laboratoří v Centru dopravního výzkumu. Pracuje v rámci dopravně psychologické skupiny vedené prof. Risserem (University of Lund, Sweden). Aktivně působí v řadě mezinárodních organizací a asociací, například v TPI – Traffic Psychology International, kde vede pracovní skupinu zaměřenou na autonomní vozidla, či v International Council on Alcohol, Drugs and Traffic Safety (ICADTS), kde funguje v pracovní skupině na alkoholové zámky.
Je absolventem Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity oboru Aplikovaná geografie a v současné době pokračuje v doktorském studiu v oboru Regionální geografie a regionální rozvoj. Od roku 2012 pracuje jako výzkumný pracovník v Centru dopravního výzkumu, v. v. i., kde se v praktickém ohledu zabývá problematikou dopravního plánování a tvorby dopravních strategií. Z výzkumného hlediska se zabývá především problematikou prostorového dopravního chování obyvatel a dopravním modelováním. Mezi nejvýznamnější výzkumné projekty, na kterých se podílí, jsou projekty RODOS – Centrum pro rozvoj dopravních systémů (TE01020155), DENAK – Volba destinace nákupních aktivit a vliv na dopravní chování (interní grant CDV) nebo Minimální standardy návrhu modelů pro dopravní plánování (TA04031189). Ze zakázek smluvního výzkum mezi nejvýznamnější patří Studie proveditelnosti nízkoemisních zón v podmínkách hlavního města Prahy (2013 - 2014), Územní generel dopravy hl. m. SR Bratislavy (2014 - 2015), Plán udržitelné městské mobility města Olomouc (2016 - 2017) nebo eFEKTA Posilování městského úřadu Litoměřice a Drážďany v oblasti udržitelné mobility (2017 - 2019). Dále je členem mezinárodních (ECTRI, COST Action) i národních odborných sdružení při MD ČR (Komise pro posuzování dokumentů městské mobility, Platforma pro plně autonomní vozidla).
Úspěšně ukončil magisterské studium Humanitních enviromentálních studií na Masarykově univerzitě. Během studia se věnoval oblasti urbánní politické ekologie dopravních systémů se zaměřením na znečištění ovzduší. V roce 2016 absolvoval studijní pobyt na Tata Institute of Social Science, Mumbai, se zaměřením na městskou správu a politiku. Od července 2017 je výzkumným pracovníkem Centra dopravního výzkumu, kde pracuje v rámci Divize lidského faktoru v dopravě a dopravního modelování.
V současné době pracuje jako výzkumný pracovník v Centru dopravního výzkumu, na Divizi lidského faktoru v dopravě a dopravního modelování, kde se především zabývá problematikou sběru dat o dopravním chování. Je absolventem Masarykovy univerzity v oboru sociologie. V rámci svého působení na Centru dopravního výzkumu se podílel na řešení řady projektů, zejména pak "Zvýšení efektivity a přesnosti dopravních průzkumů pomocí informačních a komunikačních technologií" (2011-2014), "Územní generel dopravy hl. m. SR Bratislavy" (2014-2015), "Plán udržitelné městské mobility města Olomouc" (2016-2017). V současnosti koordinuje první celostátní průzkum dopravního chování v ČR "Česko v pohybu" (2017-2019).
V současné době pokračuje v doktorském studiu na Fakultě sociálních studií, Masarykově univerzitě, kde předtím úspěšně ukončil studium psychologie a sociologie na bakalářském stupni a psychologie na magisterském stupni. Během studia se zaměřil na metodologii kvantitativního výzkumu, statistickou analýzu dat a psychometriku. V průběhu studia se podílel na několika výzkumných projektech v rámci Masarykovy univerzity (např.ELSPAC (2014) a Re-Play (2013)). Mezi lety 2011 a 2015 opakovaně spolupracoval s Univerzitou Tomáše Bati ve Zlíně, kde se zaměřil zejména na problematiku profesní orientace středoškolských studentů v ČR. Jako výzkumný asistent se v roce 2014 zapojil do projektu The Human Groups In Public Spaces organizovaný University of Oxford. V roce 2015 absolvoval odbornou stáž na University of Cambridge, Corpus Christi College. Od července 2015 je výzkumným pracovníkem Centra dopravního výzkumu, kde pracuje v rámci Divize lidského faktoru v dopravě a dopravního modelování.
V rámci studia na VŠ se specializovala na téma migrace, identity a extremismu. Na Fakultě sociálních studií na Masarykově univerzitě působila v letech 2008-2010 jako projektová asistentka na migračním výzkumu EDUMIGRON. Jako koordinátorka projektů v oblasti migrace působila také v neziskové organizaci NESEHNUTÍ v letech 2010 – 2016. V letech 2016 -2017 byla zapojena jako externí spolupracovnice na Magistrátu města Brna, Odbor kultury jako socioložka - analytička, kde se podílela na tvorbě Strategie pro kulturu a kreativní odvětví. Od září 2017 pracuje na Centrum dopravního výzkumu na pozici výzkumné pracovnice na Oblasti analýz dopravního chování a modelování dopravy. Je koordinátorkou projektů eFEKTA jehož cílem je vytvořit plán udržitelné mobility (PUMM) pro Litoměřice a PAVAMTIO vyvíjejícím metodiku implementace služeb a technologií autonomních vozidel pro veřejnou správu a její promítnutí do strategických dokumentů ČR formou návrhů pro aktualizaci Akčního plánu AV ČR. Je členkou pracovní skupiny Autonomních vozidel, v jejímž rámci se podílí na koordinaci skupiny a zapojuje se do projektů pro tuto oblast jako socioložka – analytička.
Roman Čampula je absolventem Vysokého učení technického v Brně, a to na Fakultě informačních technologií, studijní obor Informační technologie a na Fakultě podnikatelské, studijní obor Informační management. Od roku 2013 pracuje v Centru dopravního výzkumu, v. v. i. jako výzkumný pracovník se zaměřením na dopravní modelování. Od roku 2018 působí jako vedoucí oblasti analýz dopravního chování a modelování dopravy. Po celou dobu svého působení na tomto pracovišti se zabývá tvorbou dopravních modelů, automatizovaným zpracováním dat a projektovým managementem. Během svého studia a následného zaměstnání získal certifikát Microsoft Certified Professional a certifikát PRINCE2 Foundation. Na denní bázi se zabývá využíváním moderních technologií k tvorbě webu, jazykem R pro zpracování dat a nástroji pro řízení projektů. Mezi významné projekty, do kterých se zapojil, patří projekt RODOS - centrum pro rozvoj dopravních systémů, projekt Minimální standardy návrhu modelů pro dopravní plánování, zakázka na zpracování dopravního modelu obchvatu Bratislavy, několik studií pro zavedení nízkoemisních zón a dílčí činnosti v rámci zpracování plánů udržitelné městské mobility. Jeho ambicí je posunout problematiku modelování dopravy v souladu se směrem, kam se ubírá současný vývoj. Lze jmenovat například agentní simulace, přizpůsobení novým systémům řízení dopravy, autonomním vozidlům nebo prvkům smart cities.